Repere metodologice


Repere metodologice

privind organizarea procesul de elaborarea a Lucrării de diplomă/Raportului la practica ce anticipează proba de absolvire





Capitolul 1. Dispoziții generale
1. Prezentul regulament este elaborat în conformitate cu următoarele acte normative:
· regulamentului de organizare și desfășurare a examenului de calificare aprobat prin OMECC nr. 1127 din 23.07.2018;
· regulamentul privind organizarea și desfășurarea stagiilor de practică în învățământul profesional tehnic postsecundar și postsecundar nonterțiar aprobat prin OMECC nr. 1086 din 29 decembrie 2016;
· planurile de învățământ pentru specialitățile din cadrul Centrului de Excelență în Construcții;
· curriculum la stagiul de practică ”Practica ce anticipează proba de absolvire”.
2. Acest îndrumar este  util tuturor actorilor implicați în procesul de organizare și desfășurare a Practicii ce anticipează proba de absolvire în IP CEC, cu descrierea amănunțită a diferitor etape specifice.
3. Practica ce anticipează proba de absolvire este ultima treaptă în traseul de formare profesională conform planului de învățământ.
4. La acest stagiu de practică sunt admiși doar elevii, care au îndeplinit totalmente planul de studii după toate tipurile de instruire anticipate, atât teoretice cât şi practice.
5. Admiterea la Practica ce anticipează proba de absolvire se face de către șeful secției de profil.
6. Produsul elaborat în perioada Practicii ce anticipează proba de absolvire se va prezenta sub formă de Lucrare de diplomă sau Raport la practica ce anticipează proba de absolvire.
7. Lucrarea de diplomă se elaborează de către elevii ce au nota medie la disciplinele fundamentale și de specialitate pe parcursul anilor de studii nu mai mică de 8,00 (conform Regulamentului de organizare și desfășurare a examenului de calificare, pct. 27 alin. 3)).
8. Elevii, nota medie al cărora va fi mai mică de 8,00 vor elabora un Raport la practica ce anticipează proba de absolvire (în continuare Raport).
9. La catedrele de profil se vor întocmi un ghid pentru elaborarea Lucrării de diplomă și unul pentru elaborarea Raportului pentru fiecare specialitate.
Capitolul 2. Aprobarea și repartizare temelor pentru Lucrarea de diplomă/ Raport
10. Temele Lucrărilor de diplomă/Raport se înaintează de către cadrele didactice de profil.
11. Temele Lucrărilor de diplomă/Rapoartelor  se reactualizează anual și nu se repetă în decurs de trei ani.
12. Temele Lucrărilor de diplomă se aduc la cunoștință  elevilor și se repartizează nu mai târziu de luna septembrie a ultimului an de studiu (conform Regulamentului de organizare și desfășurare a examenului de calificare, pct. 28).
13. Temele Lucrărilor de diplomă se  aprobă la ședința Consiliului metodico-științific din luna septembrie (Anexa 1). 
14. Termenul limită de modificare a temelor la Lucrarea de diplomă este nu mai târziu de luna decembrie al ultimului an de studii.
15. Temele pentru Raport  se vor repartiza nu mai târziu de luna februarie al ultimului an de studiu (Anexa 2).
16. Temele pentru Raport  pot fi modificate nu mai târziu de luna martie.
17. Se recomandă ca repartizarea elevilor la Practica tehnologică să se realizeze în funcție de tema Lucrării de diplomă /Raportului, fapt ce va facilita procesul de documentare a elevului.

Capitolul 3. Rolul participanților implicați în procesul de elaborare a Lucrării de diplomă/Raport
18. Lucrarea de diplomă/Raportul este produsul, la care contribuie mai mulți participanți cum ar fi: elevul, conducătorul și consultanții, șef catedră, șef secție etc.
19. Atribuțiile conducătorului la Lucrarea de diplomă/Raport:
a) propune teme pentru Lucrarea de diplomă sau oferă sugestii elevilor în legătură cu alegerea şi definirea temei;
b) întocmește și înmânează Caietul de sarcini candidatului nu mai târziu de prima zi de la declanșarea Practicii ce anticipează proba de absolvire (Anexa 3).
c) încurajează candidatul în a  respecta anumite etape obligatorii, dar și monitorizează progresul în realizarea Lucrării de diplomă.
d) participă la evaluarea candidatului în cadrul procentărilor;
e)  oferă sugestii cu privire la organizarea şi realizarea studiului; discuţii pe temele ridicate de către elev şi răspunsuri la întrebările acestuia; observaţii critice şi recomandări de corecţie; sugestii bibliografice;
f) verifică conținutul Lucrării în ansamblu. Semnează Lucrarea de diplomă/Raport;
g) întocmește Referința candidatului în două exemplare și o prezintă elevului înainte de procedura de admitere la Examenul de calificare (Anexa 4).
h) colaborează cu alte subdiviziuni (comisia de procentare, șef catedră, șef secție etc.) pentru a le  informa cu privire la activitatea candidatului (după caz);
i)  oferă sugestii despre modul sau maniera de susţinere a Examenului de calificare.
20. Atribuțiile consultantului. Consultantul este cadrul didactic (sau, după caz, un specialist din producere), care ghidează elevul în realizarea unui anumit compartiment din Lucrarea de diplomă/Raport. Un candidat poate avea doi, trei sau patru consultanți.  Atribuțiile consultantului la Lucrarea de diplomă/Raport sunt:
a) prezintă graficul consultațiilor șefului de catedră în termenul stabilit (formular recomandat Anexa 5). Consultanții vor întocmi graficul prin colaborare, astfel încât să nu se suprapună orele de consultații pentru  acelaș elev la diferiți consultanți.
b) respectă graficul consultațiilor;
c) consultă elevul cu privire la organizarea şi realizarea studiului, oferă explicații pe temele ridicate de către elev şi răspunsuri la întrebările acestuia, face observaţii critice şi recomandări de corecţie, oferă sugestii bibliografice.
d) colaborează cu alte subdiviziuni (conducător, comisia de procentare, șef catedră, șef secție etc.) pentru a le  informa cu privire la activitatea candidatului (după caz);
e) completează la timp registrul, respectând regulile corespunzătoare.
21. Atribuțiile elevului:
a) respectă graficul consultațiilor;
b) elaborează lucrarea de sine stătător sub ghidarea consultanților și conducătorului;
c) se prezintă, în mod obligatoriu, la toate procentările, conform graficului prestabilit;
d) realizează în termenul stabilit sarcinile indicate de către consultant/conducător.

22. Atribuțiile șefului catedrei de profil:
a) inițiază procedura de identificare a temelor pentru Lucrarea de diplomă/Raport și monitorizează reactualizarea acestora;
b) prezintă directorului adjunct studii temele Lucrărilor de diplomă repartizate pe elevi nu mai târziu de luna septembrie a ultimului an de studii (Anexa 1); 
c) prezintă directorului adjunct studii temele Rapoartelor la practica ce anticipează proba de absolvire, repartizate pe elevi, nu mai târziu de luna februarie a ultimului an de studii (Anexa 2); 
d) constituie Comisia de procentare pentru fiecare specialitate/grupă;
e) întocmește graficul centralizat al consultațiilor (Anexa 6). Se recomandă realizarea acestui formular în programul EXCEL;
f) prezintă graficul centralizator al consultațiilor directorului adjunct studii și șefului secției de profil numai târziu de sfârșitul lunii martie;
g) verifică respectarea graficului consultațiilor;
h) monitorizează plasarea informației necesare pe panoul informativ. Panoul informativ va cuprinde următoarele informații de bază:
Ø temele Lucrărilor de diplomă/Rapoartelor la practică repartizate pe elevi și conducători (Anexa 1, Anexa 2);
Ø graficul consultațiilor centralizat (Anexa 6);
Ø graficul consultațiilor pentru fiecare consultant (Anexa 5);
Ø graficul procentărilor cu conținuturile prestabilite (Anexa 7);
Ø condiții de evaluare (Anexa 9).
!!! Aceste informaţii se vor plasa pe panoul informativ până la declanşarea Practicii ce anticipează proba de absolvire.
i) face admiterea elevilor pentru Examenul de calificare.

23. Atribuțiile șefului secției de profil:
a) face admiterea elevilor la Practica ce anticipează proba de absolvire;
b) verifică respectarea graficului consultațiilor atât de către elev, cât și de către consultanți;
c) verifică respectarea completării registrelor de către consultanți;
d) monitorizează progresul elevilor în realizarea Lucrării de diplomă/Raport;
e) întreprinde măsuri în cazul în care elevul nu se prezintă la consultații sau nu demonstrează progres în  procesul de elaborare a Lucrării de diplomă/Raport.
Capitolul 4. Condiții de redactare a Lucrării de diplomă/Raport
24. Pentru a respecta о formă unitară a tuturor Lucrărilor de diplomă/Rapoartelor, se recomandă aplicarea unor tehnici şi reguli generale de redactare şi tehnoredactare, indicate mai jos:
§ volumul produselor:
Denumirea părților componente
Lucrarea de diplomă
Raport
Memoriu explicativ
50-80 pagini
30-60 pagini
Partea grafică
4-6 coli
2-3 coli

§ Lucrarea de diplomă/Raportul se redactează în limba română, cu respectarea diacriticilor;
§ memoriul explicative se va imprima pe foi de format A4 (21,0 x 29,7 cm);
§ marginile  trebuie să aibă următoarele dimensiuni: sus (top) 2,0 cm, jos (bottom) 2,5 cm, stânga (left) 2,5 cm, dreapta (right) 1,5 cm;
§ se recomandă ca lucrările să fie scrise/tehnoredactate cu caractere „Times New Roman”, 12pt,  la intervalul de 1,5 între rânduri (sau 13 pt. la un interval normal);
§ titlurile capitolelor şi paragrafelor pot fi scrise cu caractere mai mari (13–14 pt.) şi după necesitate, cu caractere aldine (bold);
§ se va aplică un model unic pentru foaia de titlu (Anexa10, Anexa 11), caietul de sarcini  (Anexa3, Anexa 4).
§ Lucrarea de diplomă va include și declarația precum că lucrarea reprezintă rezultatul muncii sale și nu este un produs plagiat (Anexa 12).
Capitolul 5. Monitorizarea procesului de elaborare a Lucrării de diplomă/ Raport
25. Perioada efectivă, alocată pentru Practicii ce anticipează proba de absolvire  constituie șase, cinci sau patru săptămâni (în funcție de specialitate, conform planului de învățământ).
26. Pentru organizarea eficientă a timpului de lucru şi lucrul propriu zis al elevului asupra Lucrării de diplomă/Raport, șefii de catedră vor întocmi un  grafic al  procentărilor pentru fiecare specialitate/grupă.
27. Graficul procentărilor va include data, ora, locația și volumul de lucru ce trebuie prezentat de către elev spre evaluare (Anexa 7).
28. În  cadrul acestor procentări  activează Comisia de evaluare și procentare a sarcinii săptămânale, constituită, de obicei, din trei membri ai catedrei și  are ca scop aprecierea cantitativă şi calitativă a volumul de  lucru realizat de către elev.
29. La fiecare procentare Comisie de evaluare și procentare va întocmi o notă informativă privind rezultatele evaluării, care va fi prezentată în aceeași zi șefului secției de profil și directorului adjunct studii (Anexa 8).
30. La trei procentări comisia va aprecia lucrul elevului cu notă. Media aritmetică la aceste trei note, calculată cu sutimi, va fi considerată ca nota generală la Practica ce anticipează proba de absolvire.
31. Nota medie se va inica în  borderoul la Practica ce precede proba de absolvire și se va preda șefului secției de profil în ultima zi al stagiului de practică. Borderoul se semnează de către membrii comisiei de procentare.
32. În procesul de evaluare și procentare a Lucrării de diplomă/Raport, membrii comisiei și elevii vor  respecta următoarele condiții de evaluare:
Elevul trebuie să se prezinte obligatoriu la toate procentările planificate, conform graficului aprobat.
La procentare nu se acceptă prezentarea informaţiei în format electronic.
Dacă elevul absentează nemotivat la procentarea cu notă, la următoarea procentare se sancţionează cu 2 puncte de penalizare.
În cazul, în care elevul absentează nemotivat la trei procentări consecutiv,  acesta va fi  suspendat de la Practica ce anticipează proba de absolvire.
......
33. Aceste reguli trebuie aduse la cunoștință elevilor în prima zi de la declanșarea Practicii ce anticipează proba de absolvire și să fie plasate pe panoul informativ (Anexa 9). 
34. Se recomandă ca la procentări să fie prezenți toți conducătorii și consultanții la  compartimentele evaluate.

Комментарии

Популярные сообщения